Probiotika kan forebygge eller lindre diaré, betennelser i mage-tarmkanalen og plager i forbindelse med laktoseintoleranse. (Laktose er melkesukker.) Laktose, kasein (melkeprotein) og andre proteiner i melk kan trolig bidra til utviklingen av allergier, intoleranser, åreforkalkning og autoimmune lidelser.

Probiotika kan beskytte mot stressbetingede mage-tarm-problemer samt mot Heliobacter pylori, den dysbiotiske bakterien som forårsaker magesår. Probiotiske bakterier produserer syrer som øker surhetsgraden i tarmen og andre stoffer som hemmer oppblomstringen av skadelige tarmbakterier. Ved reiser til sydligere land får man ofte i seg fremmede bakterier som skaper dysbiose (usunn bakterieflora) og kan gi kraftig diaré og langvarige mage-tarmplager. Det er lurt å begynne med probiotika før man drar, og fortsette med det til en stund etter hjemkomsten.

Tilskudd av probiotika: Gode bakterier kan tilføres i form av kosttilskudd i flytende form, eller som tabletter og kapsler. Det er også gunstig å samtidig tilføre prebiotika; ”matpakker” spesielt tilpasset de gode bakteriene. Karbohydrater som fiberstoffer, inulin og F.O.S. (frukto-oligosakkarider) er eksempler på slike prebiotika. Spesielt gunstige matvarer er purre, løk, bananer og rotfrukter. I handelen finnes det kosttilskudd som kombinerer flere ulike typer nyttige bakterier, prebiotika og mineraler som er spesielt viktig for bakteriene.