Karnitin
L-karnitin er et aminosyreliknende stoff som inngår i cellenes energiproduksjon, og mangel kan gi kronisk tretthet. Nyrene stabiliserer mengden av karnitin i blodet, og mer enn 90 % reabsorberes. Karnitin finnes i spesielt i skjelettmusklene og i hjertet, og har vist seg gunstig ved hjerte-karsykdom. Karnitin er viktig for fettstoffskiftet og transport av langkjedete fettsyrer, og kan fremme blodsirkulasjonen i beina. Karnitin kan øke utholdenheten og muskelutnyttelsen under trening, samt fremme restitusjonen etterpå. For at kroppen skal produsere karnitin trengs lysin, metionin, C-vitamin, B3 og B6.
Gode kostkilder for karnitin er rødt kjøtt og meieriprodukter. I og med at karnitin finnes i morsmelk er trolig karnitintilskudd, i doser som tilsvarer matinntak, trygt for ammende kvinner.

Metabolske forstyrrelser, legemiddelbruk og dialyse kan føre til karnitinmangel. Premature spedbarn, mennesker med hypertyreoidisme eller multippel sklerose kan også mangle karnitin. Mennesker som lever på diett, som slankere og veganere, anorektikere og diabetikere, kan ha underskudd på karnitin. Mennesker med kronisk tretthet, leggsår som ikke vil gro og infertile menn kan også ha effekt av karnitintilskudd.
Unngå syntetisk D- og DL-karnitin som kan føre til mangel på det biologisk aktive L-karnitinet.